Terrorismens Historia

Efter mina Aldo Moro-vandringar i vintras bestämde jag mig för att läsa "Terrorismens Historia", en bok från 2003 som sammanfattar mycket av den terror som skett fram tills dess. Jag köpte boken för ett par månader sedan och läste ut den under senaste Italien-resan.
 
Det är en rätt lättläst bok som inte ger några djupare analyser, men som ändå ger en bra överblick över terrorn som varit. Det är allt från svenska brevbombare, till anarkister och Röda Brigader. Trots att jag är mer insatt än många andra i ämnet var det en hel del attacker jag inte kände till, dock kände jag nog till de flesta terrorgrupper som boken tar upp.
 
I efterhand tror jag mig ha fått en något bättre förstålse för vissa svenska vänsterpersoners vurm för terroristgrupper från mellanöstern och deras frihetskamp. Det finns band dem emellan så att säga.
 
En bra bok för att få en kort sammanfattning av mycket av den terror som har varit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0