Spektrum

Imorse glömde jag borsta tänderna, jag kom på det när jag gick till jobbet. Det tror jag aldrig hänt förut, men att jag missat saker jag normalt gör varje morgon osv, det har hänt förut. Jag tycker ändå alltid det är läskigt när det händer.
 
Jag har sett de första två avsnitten av "Vaccinkrigarna". Det är en dokumentärserie om folk som är avogt inställda till MPR-vaccinet och menar att det gör folk autistiska, detta trots att det nog inte finns något som tyder på det. Jag kan ju förstå att en gör kopplingen, att spruta in massa virus, eller vad en gör, i ett barn kan leda till olika problem. Varför det just skulle vara autism och inte ADHD eller andra liknande bekymmer har jag dock svårare att förstå. Förvisso verkar det som att många tänker sig att MPR-vaccinet är grunden till all världens problem, nästan lite religiöst. Jaja, jag hoppas dock att det blir något mer avslöjande i sista avsnittet.
 
Den där serien ledde in mig på att se ett par dokumentärer av Louis Theroux, vilket jag inte tror jag sett förut. Han verkar vara en charmig snubbe. Dokumentärerna handlade om övermedicinerade barn och autistiska barn. De överlappade varandra en del. Främst slogs jag av hur religiösa många är i USA, men även hur svårt det måste vara att diagnostisera neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det är ju ofta en enda röra, vilket jag även upplevde när jag jobbade med funktionsnedsatta barn och ungdomar.
 
Många gånger kunde jag märka att det fanns en ärftlig komponent, det var inte sällan föräldrarna var en aning märkliga också. Det var även stor variation trots liknande diagnoser, vilket också framgår i dokumentärerna. 
 
Jag vet inte var jag vill komma, men jag tänker att det är lätt att överdiagnostisera, eller försöka kasta in alla som är lita annorlunda under samma spektrum av diagnos, trots att de inbördes inte alls har samma problem. Det är väl även olikheterna som är det intressanta?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0