The Lighthouse

Igår eftermiddag/kväll hade jag tänkt att se "Tinker, Tailor, Soldier, Spy", men jag hittade den inte på någon av de streaming-sidor jag har, därför blev det istället "The Lighthouse" som jag läst lite om tidigare och som fått bra recensioner.
 
"The Lighthouse" handlar om två män som jobbar på en fyr på en avsides belägen ö. FIlmen är vidare inspelad i svartvitt och i det gamla smala bildformatet. De två rollerna spelas av Willem Dafoe och Robert Pattinson, vilka båda är utmärkta.
 
Filmen framstår främst som ett konstverk och ett spännande skådis-jobb än något annat. Allt är snyggt regisserat och utmanande på ett så där trist sätt. Det är lite homoerotik och självbefläckelse, som känns som ett tröttsamt försök att vara provocerande. Det är säkert delvis provocerande i USA, men knappast i stora delar av Europa. Det verkar även som filmen försöker vara svår och öppen för tolkning, vilket kan verka smart, men som sannolikt främst är brister i manus. Alltså att de som skrivit manus inte riktigt vet vart de ska ta vägen med sitt manus.
 
Jag tyckte "The Lighthouse" blev lite bergmansk, lite som "Persona" kanske, även om det var länge sedan jag såg den filmen. Alltså en annorlunda film med stora pretentioner, men som snarare blir ett hyggligt snyggt, men alldeles för utdraget, konstverk.
 
Njae, jag kan inte unisont instämma i hyllningskören.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0