The Satanic Temple

Det är inte ofta jag ser en dokumentär eller hör en intervju och blir inspirerad, men idag hände det. Jag såg lite av en slump dokumentären "Heja Satan?" på SVT Play. Den handlar om organisationen The Satanic Temple som genom att hävda sig vara en religion försöker påverka samhället på olika sätt. De försöker exempelvis skilja religion från staten och strider för aborträtt osv. Det är alltså i en amerikansk kontext det här, så jag tänker att genomslaget inte skulle bli så stort i Sverige, men själva idén är briljant.
 
Jag har genom åren ofta tänkt tankar om att starta en religion för att visa hur "dumt" det kan bli när vi accepterar krav som religiösa ställer utifrån sina religioner. Jag har dock inte riktigt den orken, men det verkar Lucien Greaves som är en av grundarna till The Satanic Temple ha. Jag blev nog mer inspirerad av honom än av organisationen i sig, för stora organisationer kommer alltid falla isär, och just i det här fallet tänker jag att många kommer hemfalla åt identitetspolitik, även om det sannolikt inte är tanken med oganisationen.
 
Det var längesedan, om någonsin, jag blev så inspirerad av någon. Se dokumentären, den är kul :-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0