Det är mycket jag vill uppleva, se och höra...

En mycket trevlig dag idag med familjen hos storasyster. En spännande framtid vankas där...
 
Jag ältar det var och varannan dag, men med anledning av det utbud som finns numera av dokumentärer både genom bild och ljud är det nästan ett heltidsjobb att bara hinna med en bråkdel av det som är intressant. Sedan vill jag diskutera det efteråt och det tar också tid...
 
"De överblivna", en dokumentär om kvinnor i Kina som inte hittar några män att gifta sig med. Förefaller en aning märkligt med anledning av det mansöverskott som finns i landet. Kan det bero på att kvinnorna utbildar sig mer och därmed inte vill ha män som är "sämre" än de själva? Inget som dokumentären spekulerar kring. Den handlar främst om att det är press på kvinnorna att gifta sig. Kina framstår som ett bakåtsträvande land med förlegade värderingar. Så är kanske också fallet, vad vet jag. Antar att det varierar rätt mycket även där. Det jag dock främst reagerade på var att dokumentären är skapad på ett sådant sätt att det bara ser ut som att kameran är med. Det är ingen interaktion med kameran. Jag fick en regisserad känsla stundtals.
 
Jag har mer att få ur mig, men det får bli imorgon eller något, det krävs något mer tankeverksamhet för det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0