Mörkrets Hjärta

Jag antar att det främst är jag som är dum, eller att jag läste boken för snabbt, för jag blev inte direkt betagen av boken "Mörkrets Hjärta". Jag har genom åren hört extremt mycket om hur kritisk boken är mot imperialismen osv. Det är den väl förvisso, men inte på något väldigt explicit sätt. Det verkar även som att boken ska tolkas som väldigt kritisk till imperialismen, men när något måste tolkas vet jag inte om det verkligen är så bra? 
 
Samtidigt tänker jag att allt påverkas av sin tid, det är möjligt att de nyanser av kritik mot imperialism som framförs i boken var ovanliga i dess samtid, men i jämförelse med nu framstår "Mörkrets Hjärta" snarare som rasistisk.
 
Sammantaget är min känsla att "Mörkrets Hjärta" har tolkats mer positivt än vad den är berättigad till. Det kan ju givetvis, som vanligt, säga mer om mig än något annat, men ni får läsa själva och avgöra. Boken är bara drygt 100 sidor, så det tar inte någon evighet att ta sig igenom den, även om den inte kan ses som lättläst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0