Regn, regn, regn

Det svänger fort i vädret. En vecka med supervärme varvas med en rätt kall vecka med mycket regn. Idag har det typ regnat hela tiden.
 
För min del rätt skönt, slipper jag tänka på vit hud och solbränna.
 
Jag har grejat lite med LekOutlet.se, men annars har det inte blivit så värst mycket spännande gjort.
 
Jag måste rekommendera P3 Dokumentärs avsnitt om Srebrenica. Det gav ett både informativt och, för en hobbyinresserad, en objektiv beskrivning. 
 
Jag har även sett serien "Historiens kvinnliga krigare". Det är tre avsnitt om amasoner i Asien och Afrika och om kvinnliga gladiatorer. Ibland blir jag, kanske utan egentlig grund, lite trött på att det ska lyftas fram kvinnor överallt i historiska dokumentärer. Alltså att det viktiga är könet, inte vad som personen åstadkommit. Här var det eventuellt lite så gällande avsnittet om kvinnliga gladiatorer, men de om amasonerna kan jag knappast hävda var det. Det avsnittet som handlade om de afrikanska amasonerna från kungariket Dahomey var riktigt intressant, speciellt i dessa tider när slavar är mer på tapeten än vanligt. Jag önskar att många tyckare hade lite bredare kunskap.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0