Chernobyl

Något kort för minnet om serien "Chernobyl" som jag och Valle sett i veckan. Jag såg inte serien när den var som hetast för att jag tänkte att det här känner jag ju redan till, så det kan väl inte vara så spännande. Ungefär som jag, och säkert många andra, tänkte med filmer som "Titanic" och "Dunkirk". Gällande de nyss nämnda filmerna var min fördom givetvis fel, filmerna var mycket sevärda, och delvis upplysande, även om jag tyckte mig känna till själva historierna sedan tidigare.
 
Det var likadant med "Chernobyl", även om jag kände till mycket sedan innan, precis om de flesta andra, var det ändå en otroligt sevärd serie, och den tog även upp en hel del som jag inte kände till sedan innan, exempelvis gruvarbetarna och snubbarna som tog sig in under reaktorn.
 
Det verkar förvisso vara en hel del som inte stämmer i serien, och att personporträtten är delvis överdrivna, men det är inte en dokumentär, så det får en leva med.
 
På många sätt en otäck serie att se. Jag gick många obekväma känslor när karaktärerna i serien fullt medvetna om farorona var tvungna att ge sig in i extremt radioaktiva miljöer.
 
Sammantaget kan jag till fullo instämma i hyllningskören gällande serien.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0