Vems rätt?

Jag läste precis en artikel i Aftonbladet om rasism och dylikt på en skola i södra Stockholm. Det är Aftonbladet så allvaret ska väl tas med en nypa salt, men någon grund lär det finnas till artikeln. Det jag reagerade på var att det var ett problem att använda ordet neger i utbildningssyfte. Det går att koppla till läraren som blev halshuggen utanför Paris, att vi ska akta oss för vad vi säger, även om det är i utbildnings- eller diskussionssyfte. Det här går inte åt rätt håll. När J.K. Rowling skrev sina Harry Potter-böcker och menade att Voldemort var något en inte fick säga hade hon kanske mer på sin kvarn än vad jag förstod när jag lite raljant tyckte det var ett fånigt inslag i böckerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0