Litvinenko

Igår såg jag om dokumentären om Litvinenko - "Mordet på KGB-Spionen". Jag såg den för ett par år sedan drygt. Jag tror att jag såg den lite i brist på bättre då, men nu efter det med Navalny och allt som kommit fram gällande Skripal med mera var det intressantare att se dokumentären.
 
Efter förgiftningen av Navalny har vi diskuterat en del varför ryssarna gör som de gör, alltså förgiftar oppositionella istället för att ha ihjäl dem på något mer konventionellt sätt. Min tes är att ryssarna vill att det ska vara tydligt att de ligger bakom och att det ska synas att det är plågsamt att vara emot dem. Om de bara vill bli av med någon borde det finnas bra mycket smidigare sätt än exempelvis radioaktivt gift. Det kan väl även vara så att de vill att det ska fokuseras på vissa fall så att de kan ta andra av daga i lugn och ro.
 
Otäckt är det. Dokumentären om Litvinenkos död är verkligen inte mysig att se. Han blir under en rätt lång tid mer eller mindre upplöst inifrån, vilket måste vara fruktansvärt. Riktigt vidrigt.
 
Det är även intressant hur händelser blir mer intressanta med kunskap och referenser, vilket jag brukar älta här. När det hela utspelades sig med Litvinenko under 2006 gav det inte mycket avtryck i mig, men nu tycker jag det är superintressant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0