Tisdag

Det fortsätter med motstridiga rapporter från Kabul. Det är svårt att veta vad som är sant. På ett sätt är det intressant att det bara verkar vara Kabul som är av intresse i Afghanistan i dagsläget. Vad händer i resten av landet svensk media? Jag har rätt svårt att se varför talibanerna inte skulle släppa iväg de flesta som vill dra från landet. Tror inte det kommer bli några större problem för olika länder att forsla folk därifrån om några dagar. Däremot tror jag många kommer ta chansen att få en ny chans i något annat land, oavsett egentliga risker att stanna kvar. Vem skulle inte göra det? Jag tror även vi kommer se ett mycket lugnare Afghanistan framöver, men det återstår att se.
 
Annars har jag sett de två delarna om "Arabisk Höst" på Dokument Utifrån om "Den arabiska våren". Jag var så naiv då 2011, tänkte nog att nu blir det bra i de här länderna. Känns skrattretande nu, men allra främst lite pinsamt. Tunisien är väl ett något positivt exempel bland flera negativa, men samtidigt, positiv förändring kan ta tid. Väldigt bra och intressant ialf.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0