Första slappardagen

Ledigt, sitta i soffan, titta på dokumentärer, träna och gå och köpa mat. Det är livet.
 
Jag tycker ändå att jag inte hunnit med så där väldigt mycket under dagen.
 
Igår kväll såg jag "Skandalen på Huseby", där någon Bernadotte mer flera förefaller ha lurat en svagsint tant med stora rikedomar. Satte inga större avtryck.
 
Klassikern "Jag bor på Hägerstensvägen" var lite mer spännande. Om hur livet var i Aspudden på 70-talet. Något annat än nu. Då var det mycket alkisar och problem i Aspudden, även om det var långt ifrån samma problem som är i förorterna nu. Tåls att diskuteras varför det är så.
 
Idag såg jag "Ryssland vs Ryssland". Tanken med dokumentären var väl att visa vad olika sidor tycker om Putin. Det lyckades inte, det handlade främst om de som inte gillar Putin. Säkert på goda grunder, men märklig titel på dokumentären. Sedan måste man alltid ha i bakhuvudet att en person inte nödvändigtvis lämnar sitt hemland i första hand för att personen är förföljd, även om personen vill ge sken av det.
 
Den äldre dokumentären "Att skapa en Putin" var mer intressant. Jag tror jag sett den förut, eller ialf en liknande. Den handlar om hur väst kom med ekonomiska idéer efter Sovjets fall, och hur illa det blev med det. Allt blev svindyrt, folk blev fattiga och kriminaliteten skenade. På grund av det valdes Putin typ, för att folk ville ha en stark ledare som kunde ordna upp allt. Sedan hade Putin lite flyt med att oljepriserna gick upp och allt blev bättre igen. Man borde inte dra några allt för starka paralleller till Sverige, men en allt för liberal inställning kan leda till mycket dåligt.
 
Jag hann även med en dokumentär om historien gällande Jona och Valen. Typ att folk tror att Jona är begravd i Mosul, men att så inte är fallet. Jag gillar myter och legender, men när folk tar det seriöst blir det mest jobbigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0