VARs istället för fars

Det var en kul omskrivning av ordet fars som jag fann på en av Liverpools hemsidor efter farsen med VAR igår i matchen mot Tottenham. Liverpool hade inte nödvändigtvis de bästa chanserna, och ett kryss var inte orättvist, men domarna måste kunna vara ialf någorlunda konsekventa i sin bedömning. Det förstör så mycket. Om inte Tierney blir avstängd efter det här är det märkligt.
 
I övrigt har jag läst ut "Ängeln i Groznyj", en bok skriven av Åsne Seierstad och som nu har några år på nacken. Det var en kollega på jobbet som tyckte att jag skulle läsa den, och den var rätt intressant. Boken handlar om Åsnes upplevelser av krigen och människorna i Tjetjenien. Hon träffar Kadyrov, ryska soldater och främst en kvinna som driver ett barnhem i Groznyj. Boken ger en del historia om Tjetjenien, men är främst en berättelse om olika människor som bor och varit i Tjetjenien. Förutom att mycket av det som framgår i boken är så pass detaljerat att det i princip måste vara påhittat är boken på det stora hela intressant. En slås av den religiösa galenskapen och förstår varför det dyker upp etniska tjetjener i världens olika islamistiska konflikter. En slås också av hatet och att mänskliga rättigheter inte är så lätt i praktiken. Personligen märkte jag också att jag kunde lite mindre om Tjetjenien än jag trodde. Deportationerna av tjetjener i slutet av Andra världskriget hade jag exempelvis helt missat. På det stora hela var det därmed för min del en mycket intressant bok, även om jag har en känsla av att Seierstad hittar på en hel del för att fylla ut texten och få en mer personlig prägel på den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0