Det här i övrigt för minnet...

Det blir ju som vanligt en hel del SVT Play under dagarna när jag är ledig, och som vanligt försöker jag skriva ned här för att komma ihåg vad jag sett...
 
"Lisa Nilsson - ett porträtt" - Jag har inte haft så mycket till övers för Lisa Nilsson tidigare, och dokumentären ändrade inte den uppfattningen. Utifrån ett litet underlag framstår hon som rätt enkelspårig, och hur "bra" är hon egentligen? Jag blir förvånad att hon blivit så populär som hon blivit. Hon är väl en hygglig sångerska, men skiljer hon verkligen ut sig från mängden? Hon är väl inte heller känd för egen komponerad musik osv, och den musik som gjort henne känd är väl synonym med tråkig?
 
"Ulf Lundell - friheten och ensamheten" - Jag har läst ett par av Lundells böcker och lyssnat på några av hans låtar, men någon större insikt i hans värv har jag inte, men jag gillar honom. Jag tycker mig kunna känna igen mig lite i honom, att han inte alltid tänker efter och det då blir saker som kanske inte alltid är så bra. Det bara ploppar ut. Av de böcker jag läst av honom har jag uppskattat att de inte är så eftertänksamma, de verkar ha skrivits direkt från vad som kommit upp i hans huvud, och sedan inte redigerats avsevärt efteråt. Det där ofiltrerade, det uppskattar jag. Det är även något med den spjuveraktiga blygheten jag uppskattar hos honom.
 
"Lasse Beghagen - en blandning av sött och salt" - Väldigt fin dokumentär, och hur goa är inte många av Lasses låtar? De är enkla, men väldigt rörande.
 
"Griståget - färden mot revansch och undergång" - Det här är en dokumentör om Eddie Meduza och Svullo, två härligt provocerande individer, vilka båda dog för tidigt. Dokumentären ger sannolikt en lite annorlunda bild än vad jag kan tänka mig att många har om Eddie Meduza och Svullo.
 
"Jan Johansson - en liten film om en stor konstnär" - Här blir jag imponerad, här är en person som verkar ha skapat något eget. Inte bara en produkt av det som redan finns, eller som antas vara populärt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0