Hemsöborna

Jag anser mig vara lite dåligt påläst vad gäller klassisk svensk litteratur, men ibland försöker jag råda lite bot på det. Idag och igår såg jag därför den gamla och senaste filmatiseringen av Strindbergs "Hemsöborna" på SVT Play.
 
Film var lite annorlunda på den tiden och jag tycker att mycket påminner om teater.
 
I övrigt, och sannolikt i relation till den tid jag levt och lever i, svårt att förstå storheten i själva berättelsen. Det är möjligt att boken har ett vackert språk, men filmatiseringen är inte speciellt inressant med tidens mått mätt. 
 
Så klart intressant att förstå vad "Hemsöborna" innebär, men som filmatisering rätt ointressant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0