Raskens

Jag fortsätter med mina svenska klassiker. Igår och idag såg jag igenom serien "Raskens". Jag kan väl tänka mig att boken är bättre, men den har jag inte, och det hade sannolikt tagit mycket längre tid att läsa boken än att se serien.
 
Det var samma med "Raskens" som med flera andra av de här klassikerna, jag kände till boken, men jag hade ingen aning om vad den handlade om. Hursomhelst är det en historielektion i hur det var att leva som indelt soldat under slutat av 1800-talet. Mycket slit och många barn.
 
Serien är på åtta avsnitt och är rätt långsam, så det går att göra andra saker samtidigt, en missar inte så mycket ändå :-). Det finns en del pinsamheter i fejkade dialekter och hur åldern i serien inte alltid stämmer överens med skådisarnas ålder, men annars får jag nog säga att serien var helt ok. Som sagt inte lika packad med underhållning som mer moderna serier, men bra berättad.
 
Till sist förstår jag också var Nile CIty fick "Släpp in mig Anna, jag förfryser osten" ifrån :-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0