The Witch

Nu har jag sett den första av Robert Eggers kritikerosade filmer, "The Witch". Den handlar om en puritansk familj som, vilket vad jag tror är under 1600-talet, kommer i kontakt med någon form av häxa.
 
Det är en vacker film med stark atmosfär, väldigt seriös i sin framställning. Skådespeleriet är bra, men jag upplevde det inte som något utöver det vanliga. 
 
I likhet med "The Lighthouse" är det svårt att förstå vad Eggers vill säga med filmen. Är den smart, eller bara pretentiös? Jag tvivlar inte på att det finns teman som jag inte riktigt greppar med anledning av att jag varken är religiös eller levde på 1600-talet, men jag kan sannolikt den tiden bättre än många andra.
 
Njae, även det i likhet med "The Lighthouse", så följer inte mycket tankar med mig efter att ha sett "The Witch" heller. Som något vackert, men inte direkt tankeväckande, vilket jag antar är meningen med filmen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0