Dagens snackis, och en sväng Troell

Dagens snackis har varit att vårdgivare enligt DN tillmötesgår ett påhittat krav gällande önskemål om etnicitet på läkare. Först måste jag säga att vi på Migrationsverket frågar alla om de önskar något speciellt kön på handläggare, tolk och biträde. Jag tror aldrig det har problematiserats. Vi frågar även efter önskemål om specifikt biträde. Även om det senare svårligen kan ses som någon form av diskriminiering rent juridiskt, så går det ju givetvis se det så ändå. I övrigt har jag lite svårt att förstå vad som är målet med en sådan undersökning? Nu har jag dock inte läst själva artikeln eftersom den antagligen ligger bakom en betalvägg. Jag antar att målet är att visa på rasism, och det är väl fint, men mycket handlar nog snarare om hjälpsamhet, och varför skulle inte en människa få ha önskemål gällande något som är så pass ingripande i integriteten som ett läkarbesök? I många andra fall är integritet väldigt viktigt.
 
En kan tycka vad en vill, men som vanligt blir debatten efter sådana här undersökningar infantil.
 
Ja, ja något annat då... Jag såg Alandhs dokumentär om Jan Troell "Ett par dagar i november med Jan Troell". Han verkar vara en skön typ den där Troell. Ständiga små skämt som jag inte tror Alandh uppfattar :-). I övrigt måste jag snart se Troells filmer om utvandrarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0