Kungliga slottet och Axel von Fersen

Det blir en hemmadag idag, planerna för dagen skrotades med anledning av det jag skrev tidigare idag. Däremot har den initiala ledsamheten och ilskan bedarrat, och därmed har lusten att skriva lite om annat som hänt återkommit.
 
Igår besökte vi Kungliga slottet, eller Stockholms slott, jag vet inte riktigt vad det heter. Jag hade aldrig varit där inne förut, men funderat rätt länge på ett besök. Jag ska väl dock vara ärlig med att jag inte var jätteexalterad över besöket, men jag blev mycket positivt överraskad.
 
Vi hade ingen guide under besöket, men det fanns gott med information att läsa under besöket. Under besöket fick vi gå igenom rätt många rum i det enorma slottet. Ett par höjdpunkter var rummet där Gustav III dog efter att han blev skjuten och det magnifika Karl XI:s galleri.
Karl XI:s galleri som ska påminna om spegelsalen i Versalles. Överraskande vackert. Jag blev lite tagen!
Gustav III:s paradsängkammare där han avled efter att ha blivit skjuten på operan. Det ser ju inte ut som en sängkammare nu, men antar att informationen stämde :-).
 
Vi blev nästan utkastade från slottet eftersom de stängde, vi var lite sena, så de sista rummen kunde vi tyvärr bara se lite snabbt. När vi gick ut stängdes slottets portar efter oss :-).
 
Vi, eller främst jag, passade även på att efter besöket på slottet gå ned till Riddarhustorget för att se var Axel von Fersen blev lynchad och mördad 1810. Det är ju lite tragikomiskt att det är precis utanför där Sveriges högsta domstol ligger nu.
Jag på Riddarhustorget med Bondeska Palatset och domstolen i bakgrunden.
 
När vi kommit hem såg jag om avsnittet om Axel von Fersen från Hermans historia, och han hade ju verkligen ett intressant liv.
 
Ja det var den sightseeing vi hann med igår. Idag hade jag tänkt att åka ut till Waldemarsudde, men som sagt, det blev inget.
 
Imorgon ska vi dock åka till Vaxholm!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0