Levodopa

Igår såg vi lite slumpmässigt filmen "Awakenings". En verklighetsbaserad film om en läkare som börjar ge levodopa, eller L-Dopa som det också kallas, till ett gäng apatiska patienter. Alla patienterna hade haft europeisk sömnsjuka, vilket efter hand gjort dem apatiska. Med levodopa vaknade de dock upp vid ett tillfälle och började leva "normalt". Tyvärr hjälpte levodopan bara ett tag, och efter hand regredierade patienterna tillbaka in i apatin.
 
Spännande historia och det verkar inte som att vetenskapen riktigt förstått vad europeisk sömnsjuka beror på. Oerhört intressant.
 
Jag undrar också om jag själv stött på det här med L-Dopa när jag studerade psykologi. För ämnet är långt ifrån obekant i mitt minne, men jag kan dock inte minnas varför det är så bekant. Det är lite irriterande, men antagligen läste jag kort om det på universitetet.
 
Jaja, "Awakenings" är en mycket bra film som finns på Netflix i dagsläget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0