The importance of being idle

Titeln syftar på en låt med Oasis som jag bara minns själva titeln på, jag skulle säkert inte ens kunna koppla ihop låten med titeln om jag hörde den. Jag vet inte heller om jag förstår titeln rätt, men jag tänker att det betyder något i stil med "det viktiga med att vara sysslolös". Alltså att ibland bara koppla av och ha rätt tråkigt. Då menar jag inte bara att vara ledig från jobbet, utan att inte heller ha några direkta planer för stunden. Inget hus att renovera, ingen serie att se klart eller bok att läsa ut. Alltså känslan av vad ska jag göra nu, utan att känna att det faktiskt finns något annat en borde göra.
 
Ungefär så har jag känt idag. Jag har mest legat i den tältsäng jag sover i här och inte gjort så mycket. Jag har inte heller känt någon direkt "stress" över att göra något heller. Egentligen bör jag vara uttråkad, men det är jag inte. Jag bara känner att jag är ledig och inte har något jag egentligen behöver göra. Jag låter bara tankarna vandra och somnar till om sömnen faller på. Det är inte så dumt ibland.
 
Till något annat då... Jag läste ut boken "Mindhunter", om och med John Douglas, för några dagar sedan. Det är superintressant hur de genom profilering kommer fram till hur den person som utfört ett speciellt brott är som person. De verkar även ha löst en del brott på det sättet, även om det är svårt att veta hur många. Det är även intressant att i boken följa många av de horribla brott som tas upp i boken. Något som förvisso också är interssant, men mest lite humoristiskt, är hur Douglas lyfter fram sig själv i boken. Mycket handlar om honom och hans privatliv samt hur duktig han varit i många situationer. Jag tror inte heller han lyfter fram ett enda exempel när han profilerat någon fel. Det kanske han aldrig har gjort, men en kan ju tänka sig att det gått fel ibland. Speciellt när många av profileringarna innehåller detaljer som att en person stammar osv. Men, men det är främst roande detaljer, boken är på det hela taget riktigt intressant och en bok jag verkligen kan rekommendera fill personer som är intresserade av brott och psykologi.
 
Ja det här inlägget skrev jag nog mest i brist på bättre :-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0