Livrustkammaren

Idag svängde vi förbi Livrustkammaren innan vi träffade några vänner i Hökarängen.
 
Jag tror att jag varit på Livrustkammaren en gång tidigare som barn. Eventuellt med pappa, men jag är långt ifrån säker.
 
Hursomhelst har jag i några år nu funderat på att besöka Livrustkammaren, främst för att ta en titt på hästen Streiff, och idag blev det av.
 
Det är gratis att gå in på Livrustkammaren, vilket jag faktiskt inte visste om, men det var ju en positiv överraskning. Besöket tog väl sedan knappt två timmar, inte för att museet är så stort, utan främst för att det finns mycket som är intressant. Förutom Streiff finns exempelvis även intressanta föremål som kläder som Gustav II Adolf och Gustav III bar när de mördades. Även vagnarna i källaren var fräcka att kika på.
Streiff och jag :-).
Kläderna Gustav III bar när han sköts på maskeraden. Till höger ligger dessutom en blodig undertröja med hål i efter kulan.
En av "Askungen-vagnarna" från källaren.
...och så en bild till på mig så klart :-).
 
Sammantaget tycker jag det var riktigt intressant att besöka Livrustkammaren. Bättre än förväntat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0