Norra begravningsplatsen

Jag har ju en svag fäbless för att besöka olika kända personers gravplatser. Jag har ju exempelvis besökt Père-Lachaise och Highgate tidigare. Nu när jag bor så nära Norra begravningsplatsen tänkte jag att även ett besök dit borde göras, vilket jag gjorde idag.
 
Norra begravningsplatsen är stor och rätt mysigt att gå runt i. Det är lite som att gå runt i en stor park. Det är även mängder av personer som gjort stort avtryck i Sverige och världen som är begravda där. Jag hälsade bland annat på; Andrée, Nobel, Moberg och Strindberg.
Monumentet för Andrée, Strindberg (inte den Strindberg) och Fraenkel. Andrée har ändå haft viss inverkan på mitt liv. Jag var på Grenna Museum med skolan någon gång som barn, och det var säkert ett av de första museum jag var på, så Andrée och hans misslyckade expedition är sannolikt en av de historiska händelser som jag först lärde mig något om.
Strindberg hade jag ju gärna träffat mer än så här!
Minneslunden.
 
Det var dagens sightseeing. Ikväll blir det middag på något fräckt ställe här i Sumpan :-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0