Det blev mycket nu...

Kanske inte helt från ingenstans, men det verkar som att mitt liv kan komma att förändras en del om ett tag, vi får se...
 
I övrigt har det som vanligt blivit en hel del dokumentärer, rätt många bra måste jag säga. Jag och Valle såg den från Världens Historia om Kleopatra. Det är spännande med alla hennes romanser med kända romare som Julius Caesar och Marcus Antonius. Det kanske var lite väl mycket om en plats där hon kanske var begravd, men ändå, sevärd.
 
Serien i tre delar om Civilisationens födelse gällande kartagerna, araberna och germanerna var också riktigt intressant och lärorik, och det på ett humoristiskt sätt. En del historiska dokumentärer blir lite träiga, men den här var något annat.
 
Könsrollernas historiska gåta gav några små aha-upplevelser. Att könen sannolikt var rätt jämställda innan vi började bosätta oss och äga saker. Att kvinnorna därmed kunde få fler barn och att ägande gjorde att det blev viktigare för de starkaste att försvara sina ägodelar, och att det då blev männen som gjorde det.
 
På kvinnotemat såg jag även Vikingatidens stora äventyrare från Världens Historia om Gudrid Torbjörnsdotter en vikingakvinna som verkar ha varit hyggligt framstående, men hon verkar ändå ha varit lite av ett undantag. Det var nog den minst intressanta av dokumentärerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0