Björnstad

När jag hälsade på Nisse och Bias för några veckor sedan fick jag med mig boken "Björnstad" hem från Nisse. Det är Fredrik Backman som skrivit boken, han som skrev "En man som heter Ove". "Björnstad" är dock en helt annan bok och handlar om ett hockeylag i en liten stad och hur en våldtäkt får mycket att förändras.
 
Boken är en bladvändare och mycket lättläst. Det blandas allvar och humor. Själva läsningen är på så sätt ett nöje. Men, är inte innehållet ren smörja? Jag vet inte om jag läst en bok som är så korrekt och förutsägbar. Det känns som att den är skriven av någon från MP's eller Centerns ungdomsförbund. Det är ett karaktärsmord på ungdomsidrott, om det går att uttrycka sig så. Jag kanske har levt i en bubbla, men jag har idrottat i stora delar av mitt liv i flera klubbar, och jag har mycket svårt att känna igen mig i den lag-jargong som framställs i boken. Även den juridiska biten framstår som märklig, men där har jag inte lika mycket att komma med kunskapsmässigt. Känslan av agenda är dock påfallande. Utöver det är många av personporträtten oerhört klicheartade.
 
Jag gissar att Backman aldrig varit del i varken ett idrottslag eller i dess supportergrupp. Gestaltandet av det senare i boken är skämskudde-nivå. Jag tror inte heller han har sårskilt mycket erfarenhet av juridik.
 
Som sagt, förvisso underhållande, men innehållet är nästan skrämmande dåligt. ...och sist men inte minst, tänk om någon tar det här på allvar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0