Snart 20 år sedan

Dålig börsvecka så långt.
 
Som jag tidigare skrivit är det mycket om 9/11 nu. Igår såg jag därför ytterligare en dokumentär på ämnet - "11 september, de första timmarna". Det är en dokumentär med ljudupptagningar från kontrolltorn och annat under 9/11-attacken. Rätt mycket jag inte hört förut, och därmed väldigt intressant.
 
Det som dock slår mig mest är hatet som väcks inom mig när jag ser dokumentären. Ungefär samma hat som när det begav sig, dock var jag mycket mer naiv då. Världen var även på något sätt enklare då. Vi vill ju även tro att insatsen som sedan startade i Afghanistan var något som typ alla i landet såg som något bra. Här kommer väst med påtvingad demokrati, det kan väl inte vara dåligt? Jag är inte lika naiv som då som tur är, men det jag egentligen vill säga är, det lär inte krävas särskilt mycket för att befolkningen i Afghanistan ska känna samma hat som jag, fast mot USA. Det låter självklart, men försök sätta er in i huvudet på en bonde i Helmand i Afghanistan och dennes kunskap och förutsättningar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0