Stolthet & Fördom

Som sagt en väldigt lugn dag igår utan utsvävningar. Vi avslutade kvällen med att kika på filmen "Stolthet & Fördom" från 2005. Valle ville se något romantiskt, så det passade bra. Jag var dock inte så entusiastisk till en början, för som jag minns det läste jag boken för ungefär 10 år sedan, och blev väl inte betagen. Jag tror även jag försökte börja kika på den här filmen en gång för länge sedan, men gav upp.
 
När jag innan filmens start försökte komma ihåg något av boken, kom jag typ inte ihåg något alls. En Mr Darcy fanns i minnet och att det handlade om kärlek i ett skitnödigt England, men mer var det inte.
 
Jag blev dock positivt överraskad av filmen. Det var rätt mycket jag nu fann intressant gällande familjer som försöker gifta bort sina döttrar för att få det bättre, mängder av barn osv. Det får mig att tänka på allt jag möter på jobbet, hur andra kulturer, ur min synvinkel, ligger ett par hundra år efter oss osv. Där självbestämmandet för kvinnor är väldigt lågt.
 
Jag blev förvånad, men jag uppskattade "Stolthet & Fördom" mycket mer än jag mindes det och trodde att jag skulle göra. Det är inte alltid kul, men det är väl bra att fördomarna och förförståelsen kommer på skam ibland. ...och Valle somnade inte, det säger en del om filmen :-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0