Regn, regn, regn

Det regnar katter och hundar som de säger på öarna i väster. Inte mig emot, speciellt så här dagen innan jobb, och även sista semesterdagen.
 
Jag har under min ledighet hunnit ta igen lite på dokumentärsidan, och tänkte för mitt minne rada upp det här.
 
USA och misslyckandet i Afghanistan från Dokument Utifrån - Hela det här debaclet hade kanske gått att få lyckat, vad vet jag? Jag tror dock att det hade varit väldigt svårt, även om det hade hanterats på andra sätt. Det är en serie i två delar, och jag hade trott att det skulle handla mer om varför det blev ett misslyckande, vilket nog var lite fel från min sida. Det som kommer fram i de två avsnitten är typ att USA borde skickat större trupp, inte dragit tillbaka trupp och att alla presidenter misslyckats med kriget. Jag hade dock som sagt förväntat mig mer analys.
 
Gyllene vingar - Det är en dokumentär som handlar om sportbilen DeLorean DMC-12, och att de tillverkade några stycken med guldpläterad kaross. Märkligt, men kul. Jag har lite svårt att se att någon verkligen vill köra runt i en bil som är "gjord" av guld :-).
 
Hård rock på export - En utmärkt dokumentärserie från SVT om hur Sverige exporterat hårdrock sedan 80-talet. För mig mest intressant för att jag mer eller mindre missat, eller undvikit, all den dödsmetall och dylikt från Sverige som är jättestor både här och utomlands. Jag känner igen bandnamnen, men inte mer än så. Jag antar att jag är lite avig mot den musikstilen för att sången ofta är growl och att jag symboliserar stilen en del med självskadebeteende, vilket det senare jag dock inte har någon aning om huruvida det stämmer eller inte :-).
 
Dahmer on Dahmer - A Serial Killer Speaks - En dokumentärserie i två delar om seriemördaren Jeffrey Dahmer. Det mest intressanta med Dahmer är att han inte försöker förklara bort någonting, eller hävda att han är oskyldig, han bara förklarar frankt varför han gjorde som han gjorde. Allt för sin egen njutning.
 
Tempelriddarna från Världens Historia - Religiösa fundamentalister är lika intressanta som de är motbjudande. När det kopplas samman med stridskonst blir det ännu intressantare.
 
#findgabby: När internet löste ett mord: Ett mord där en snubbe hade ihjäl sin flickvän i USA. Först försvann hon, och sedan han. Jakten på var de tog vägen blev viral, och jag minns att det även var rätt stort i Sverige. Mest tragiskt.
 
Massmordet på insekterna från Dokument Utifrån - Det absolut mest intressanta jag sett de senaste dagarna. Hur kemiindustrin liknar tobaksindustrin i sin lobbying för sina produkter. Att det oftast inte behövs så mycket bekämpningsmedel och allra främst att bekämpningsmedlen sannolikt utrotar mängder av insekter som inte förstör våra matodlingar. Rekommenderas varmt!
 
Där mördare går fria från Uppdrag Granskning - Att det är höga beviskrav i våra domstolar, speciellt gällande gängkriminaliteten. Det är komplicerat, men vi kan ha hur många poliser som helst osv om ingen blir dömd.
 
Transbarnen - Vad hände sem? från Uppdrag Granskning - Jag är helt med på att det ska diskuteras, men jag är inte tydligt för att ett barn som är 10-12 år ska stoppa sin pubertet för att denne tänker sig tillhöra något annat kön än det biologiska.
 
Det var nog det...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0