Don't Look Up

Jag är förkyld. Jag kände att det var något igår, och så lite senare framåt kvällen började näsan rinna ordentligt. Natten har därmed varit rätt seg. Nu rinner näsan fortfarande, men den är inte lika täppt som inatt, så det känns bättre.
 
På så vis var det bra att vi inte hade något planerat för nyår, för då hade jag behövt gå hem.
 
Istället för fest kikade vi på den mycket omtalade filmen "Don't Look Up". Det är en satir, komedi, gällande en komet som håller på att krocka med jorden, men som få tar på allvar. Kometen ska vara en analogi för problemen med miljön. Underhållande film måste jag säga med bra skådespelarinsatser. Däremot vet jag inte om analogin är helt bra. Det jag menar är att jag tror inte att några "klimatförnekare" kommer ändra sig efter att ha sett filmen. Klimatet är så mycket mer komplicerat än att en komet kommer träffa jorden. Jag är nästan rädd att filmen bara spär på en redan stark polarisering på klimatområdet. Jag tycker dock att en kan försöka se bortom filmens något fåniga budskap och främst se den som en rätt bra, och något annorlunda, komedi.
 
Lite senare idag har jag tänkt att skriva lite om 2021.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0