Långholmen

Något jag verkligen uppskattat med att bo i Sthlm är att det finns så mycket historiskt att uppleva här. Det här givetvis skett historiska händelser överallt i Sverige, men i Sthlm är det naturligt att det blir fler kända sådana.
 
Idag har vi därför av historiska anledningar besökt fängelsemuseet på Långholmen. Fängelset som stängde 1975 är numera bland annat museum och hotell. Museet är ganska litet, men ändå rätt spännande att besöka. Det kostar också bara 35 kronor.
Typ det som finns kvar av det gamla fängelset på Långholmen.
Hotelldelen av det gamla fängelset. Jag fick lite av en Alcatraz-känsla.
Den enda cellen som finns kvar i museet och som ska visa hur det var att sitta inlåst på Långholmen. Under en period spenderade fångarna 23 timmar av dygnets timmar i en sådan här cell.
Här utanför fängelset giljotinerades Alfred Ander 1910 och blev därefter känd som den sista som avrättades i Sverige.
 
Efter besöket käkade vi på ett café i närheten och tog en promenad längs vattnet mellan Hornstull och Skanstull. Det gäller inte bara söder, och jag har sagt det förut, men på många platser i Sthlm känns det som att jag flyttas tillbaka 20 år i tiden. Det är en märklig känsla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0