Framme i London

Nu har vi sovit en natt i London. Vi bor på "Copthorne Tara Hotel London Kensington" som är slitet, men förefaller ligga i ett bra läge, och det är väldigt nära tunnelbanan. Det är femte gången jag är i London, men jag tror inte jag varit i Kensington förut, så bara det är lite intressant.
 
Det blev en ovanligt dyr Bolt till Arlanda igår, sannolikt med anledning av många körningar under midsommar. Det var köer på Arlanda, men inget överjävligt. Det tog kanske 20-30 minuter att komma igenom säkerhetskontrollen, vilket är mer än normalt, men helt ok. Jag fick mitt bagage extrakollat, som "vanligt" tänkte jag säga, men ungefär varannan vartredje gång skulle jag säga att jag blir extrakollad på Arlanda.
 
På Gatwick hade Valle lite problem att komma in genom den automatiska säkerhetskontrollen, men det gick bra i den manuella. Jag antar att hon står med på någon lista ;-).
 
Trots tågstrejk här i London kunde vi utan problem ta tåget från Gatwick till Victoria Station för att sedan ta tuben vidare till Kensington High Street. Som jag förstår det pågår tågstrejken typ varannan dag, och gårdagen var en av de dagar då den inte pågick så att säga.
 
Kvällen spenderades med vänner till Valentina av flera även jag träffat förut. Vi åkte iväg till Canary Wharf, vilket är ett område som har förändrats mycket de senaste åren och som jag inte besökt tidigare, och sannolikt inte heller haft anledning att besöka tidigare. Det förefaller vara ett rätt nybyggt finansdistrikt med skyskrapor. Vi käkade utomhus i det rätt kalla vädret nere vid Themsen på "Mala Indian" som visade sig vara en rätt bra restaurang.
 
Efter maten knallade vi iväg genom Limehouse (kul med anledning av att jag rätt nyligen såg filmen "The Limehouse Golem") mot Tower Bridge och tog en öl på den väldigt vackra puben "Prospect of Whitby" som också ligger nere vid Themsen.
 
De här områdena var helt nya för mig, kanske inte till namnen, men ialf till besök. Det var rätt lugnt här även under en fredagskväll och föreföll inte vara områden som besöks av mängder av turister.
 
Väl framme vid den otroligt vackra Tower Bridge, ialf under kvällstid, jag har inte varit så imponerad förut, tog vi vad jag tror den sista tuben hem.
Canary Wharf.
Tower Bridge har jag sett, gått och åkt över flera gånger, men det var först den här gången i mörkret jag blev imponerad. Väldigt vacker!
 
Nu ska vi snart jaga biljetter till en musikal, men sedan blir det att gå ut och bekanta oss lite mer med närområdet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0