Några tankar om ämnen i media

Swedengate florerade för någon vecka sedan i media. Alltså att svenskar inte bjuder på mat i den utsträckning som av vissa anses rimligt. Jag har förvisso sett uttalanden om att det skulle handla om rasism från svenskarnas sida, men inte att själva påståendet skulle kunna vara rasism mot oss svenskar, vilket är lite intressant. Nåväl, det här kommer upp ibland och är inget nytt, även om det kanske blev lite större den här gången. Det ligger säkert en del i det också, men generellt är det nog främst att göra ett problem av något som aldrig har varit ett problem, och det stör mig en aning. När jag växte upp var det normala att man gick hem till sin familj och åt lunch om man lekte hos en kompis i närheten. Antar att det var av flera anledningar, men främst för att det var rimligt, men även för att det skulle vara svårt att låta 4-5 barn till äta lunch hos en själv. Jag minns att föräldrarna ringde när det var dags för lunch osv, och man gick då hem och åt. Om inte lunchtiderna klaffade mellan alla familjer kunde det bli att man fick leka själv en stund hos en kompis medan denne åt med sina föräldrar. Det var så att säga inget konstigt, och jag har svårt att se att det skulle vara det nu heller. Om man däremot sov över hos någon kompis, eller var långt borta, var det ju självklart att även den som som över eller var med fick frukost och mat.
 
Som sagt det här var aldrig något problem, och jag har svårt att se att det är det nu heller. Jag upplever det även som att invandrare har ett större bohov av att dela med sig av mat osv än vad svenskar har. Det förefaller nästan tvångsmässigt ibland, men jag ser inget fel i det heller, även om det är störigt att behöva tacka nej när man inte har bett om något, och man ser att den som vill dela med sig blir lite stött. Det skulle kunna bli ett "annatlandgate", men det är inte heller egenbtligen något problem, så varför göra ett problem av det?
 
En annan sak som diskuterats är hur dokumentära en dokumentär ska vara, det efter att "Sabaya" visat sig ha en del fejkade händelser, eller ialf händelser som inte är med den person som påstås mm. Det är svårt att göra något objektivt, kanske omöjligt, men har man med fejkade händelser osv, då bör det framgå tydligt. Det är lite av en nobrainer, men vissa verkar se dokumentär som en konstform, och samtidigt skulle jag tro att just de är negativa till så kallad "fake news". Det blir lite märkligt.
 
Till sist tänkte jag skriva något om utländska flaggor på studenten. Det förefaller som att väldigt många som inte är födda i Sverige, eller vars föräldrar, är från ett annat land främst har en annan nationsflagga än den svenska när de tar studenten. Jag har svårt att bli upprörd över det, men det visar verkligen på den splittring som finns i Sverige. Det är säkert oftast inte något problem, men det visar på att många som tar studenten kanske känner att de bor i Sverige, men att de inte är en del av Sverige. Det kan eventuellt vara allvarligare än vad vi kanske tror.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0