Sista heldagen i London för den här gången

Nu håller vi på och packar ihop här på hotellrummet för att om en stund ta oss till Heathrow. Jag har aldrig åkt dit från London tidigare, även om jag bytt på Heathrow några gånger, så det har blivit lite efterforskning gällande hur vi ska ta oss dit och hur lång tid det tar, men jag tror vi har löst det nu. Det verkar gå tunnelbana, smidigt.

Igår blev det mycket! Vi började dagen med ett besök till British Museum. Det främst med anledning av att jag för några år sedan upptäckte att rosettastenen finns där. Sagt och gjort så var vi på museet igår förmiddag. Vi hade bokat en tid för att gå in, även om inträdet är gratis. Det var ändå väldigt lång kö för att komma in, men den gick fort. Det var mycket skolbarn på museet, vilket förvånade mig eftersom jag trodde att de slutat för sommaren. De såg ut som skolbarn ialf med skoluniform osv :-).

Jag fick se rosettastenen och en del andra intressanta föremål, speciellt en staty från Påskön, så jag var nöjd med besöket.
Rosettastenen.

Efter en kort smörgåslunch på Pret A Manger kom vi fram till Tate Modern. Att vi gick dit var för att jag ville se Dalis "Metamorphosis of Narcissus", men den är tydligen inte upphängd för allmän beskådan i dagsläget, så det blev lite av en besvikelse. Den milda irritationen gjorde kanske även att jag sammantaget inte blev så imponerad av Tate Modern.
Att gå över Millennium Bridge, vilket jag inte tror jag gjort förut, var ju dock lite trevligt.

Nu blev det istället lite Harry Potter-tema på dagen. Jag tog med Valle till King's Cross för att kika på plattform 9 och 3/4-delar. Rätt kul ändå, och det var en lång kö för att få ta en bild in på den hemliga plattformen. Just det hoppade dock jag över :-).
Till höger var det rätt mycket folk som ville ha en bild på den här bagagevagnen och till vänster finns det en Harry Potter-affär som var mer än välbesökt. För oss räckte det dock med lite bilder :-).

Det enda som var någorlunda planerat som vi inte hunnit med under resan är ett ordentligt besök till ett ställe med afternoon tea. Det ska också påpekas att det var Valle som hade planerat detta. Jag visste inte ens att det var en grej :-). Vi hittade dock ett ställe sent igår eftermiddag inne på stationen King's Cross som serverade te och scones, så det blev någon form av afternoon tea, men kanske inte den där speciella upplevelsen som var tänkt.

Kvällen spenderades sedan med middag på Memories of India här i krokarna. En hel del fina smågator med "town houses" såg vi på vägen.

Nu är det dags för lite frukost och tunnelbana till Heathrow.