En kyrkans dag

Idag är det något varmare, men fortfarande under 30 grader, så det är helt ok. Jag är också mer rädd för solen än värmen, alltså att bränna mig än att jag kanske lider av att det är varmt. Det gick ialf att vandra runt i Rom idag utan att bli allt för svettig :-).
 
Vi började dagen med ett besök till Aura, köpcentrumet här, för att köpa en slips till mig och lite kläder till Valle, sedan for jag iväg själv på min kyrkoturné :-).
 
Jag började med Lateranbasilikan som är Roms domkyrka. Där finns även påvens biskkopsstol, som jag inte vet om jag såg, och givetvis en himla massa utsmyckning. Jag blev som vanligt både imponerad och förfärad av byggnaden. Imponerande rent byggnadsmässigt, men det känns ändå som att mycket av dessa pengar kunde gått till något bättre. Det framstår som att mycket med religion handlar om att visa att en ger mest till sin gud och därför ska få mest tillbaka. Det är en konstig egoism som jag har svårt för, och varför skulle en gud bry sig om byggnader osv tillägnade denna?
Inuti Lateranbasilikan. Många med mig känner väl också att en har väl typ sett det här förut? Paret till höger blev även stoppade av polisen på väg upp mot kyrkan. Jag förstod inte varför, men de föreföll bli id-kontrollerade osv. Jag klarade mig :-).
 
Jag var även inne i något kloster i anslutning till basilikan.
 
Sedan blev det dock lite intressantare, när jag inne i basilikan läste på om den samma upptäckte jag att det fanns något som kallas Scala Santa på andra sidan gatan. Av någon märklig anledning ska det vara samma trappa som Jesus knallade upp för när han mötte Pontius Pilatus i Jerusalem. Där går folk upp på knä medan de ber. En minst sagt märklig upplevelse att se.
Av respekt gjorde jag inte denna vandring själv.
Sancta Sanctorum - Den som kan sin latin vet att "Det finns ingen plats i hela världen heligare än denna". 
 
Även om jag har svårt att förstå allt det här, var det som sagt en märklig och intressant upplevelse.
 
Sedan vandrade jag vidare till basilikan San Clemente. Där hade jag främst tänkt att se de utgrävningar som finns i anslutning till basilikan, men jag kom en konstig tid så det blev inget av med det även om jag var inne en sväng i själva basilikan. Det mest spännande som hände var att när jag knallade runt där utanför kom det en snubbe i en bil och försökte lura mig, tror jag ialf. Han önskade hjälp med vägen. Det var snabbt avhjälpt, men sedan började han bubbla om att han ville ge mig en klocka osv eftersom jag hade varit så hjälpsam, men att han ändå behövde hjälp med lite pengar till bensin. Han menade att han jobbade för Ferrari osv, och klockan var någon Ferrari-klocka. När jag sa att jag inte hade några pengar gav han upp och åkte iväg. Jag har så här efteråt lite svårt att greppa vad han hade tänkt att få ut av det hela. Klart jag hade kunnat ge honom 5-10 euro, men jag antar att han försökte få mer, men att vi inte kom så långt, och att jag kanske inte riktigt förstod vad han var ute efter :-). Lite roligt ialf.
 
Sedan blev det pizza på Miscellanea innan jag gick iväg till kyrkan San Luigi dei Francesi för att kolla på Caravaggio-målningar, men jag kom fram under en tid när det var stängt och orkade inte vänta, så den delen blev lite fiasko :-).
 
Nee nu rycker Valle i mig att vi ska ut igen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0