Markurells i Wadköping

För några år sedan läste jag boken "Markurells i Wadköping". Jag tror jag skrev något om det här, men jag kan inte hitta det nu. Sökfunktionen är lite så där här ibland, eller så kommer jag ihåg fel. Som jag minns det var jag lagom imponerad av berättelsen. Trots det tänkte jag att jag även måste se den gamla TV-serien som är baserad på boken, vilket jag nu gjort i veckan. Robert på jobbet pratade även om att serien var bra med "gossen" osv. Sannolikt var det han som uppmärksammade mig på att det ens fanns en TV-serie. Hursomhelst, TV-serien är från 1969 och har därmed några år på nacken, men är ändå rätt kul. Det är lite överspelat, men blir då även väldigt tydligt. Kul med berättarröst också, vilket jag tänker inte är så vanligt numera. Även lite roligt med en väldigt ung Ulf Brunnberg.
 
Som jag tidigare skrivit om i bloggen har "Markurells i Wadköping" en något större betydelse i mitt liv än andra böcker. Främst för att jag på gymnasiet fuskade i en recension av boken. Fick hyggligt betyg som jag minns det trots att jag skrev ihop recensionen utifrån baksidan på boken och någon recension av boken som jag hittade på nätet. Fult, men sannolikt långt ifrån unikt. Jag råkade sedan ha kvar boken, som var lånad från biblioteket, i många år innan jag skickade tillbaka den efter att jag till slut läst den. Jag har fortfarande lite dåligt samvete för det, men det är som det är.
 
Det var den TV jag sysselsatt mig med i veckan :-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0