Maxwell, Turing och Turner

Kanske en helt unik rubrik, antar att ingen har haft de här tre i samma rubrik förut :-).
 
Men vi börjar lite i en annan ände. Nya och tillfälliga uppgifter på jobbet. Rätt rörig och intressant start får en säga.
 
Jag måste skriva något om Liverpools 2-1 seger mot Newcastle. Enormt viktig för att hänga med topp fyra. Det vore så klart kul att utmana om titeln, men det blir nog svårt. Även om det blivit en ligatitel och två andraplatser de senaste säsongerna är min bedömning att Liverpool ändå inte är på samma nivå som Man City. Knappast ett radikalt uttalande, men när någon part i Liverpools lagbygge faller bort blir det väldigt bräckligt, vilket jag inte ser i Man City. Ja, vinsten mot Newcastle var speciell eftersom matchen avgjordes med matchens sista spark efter att Newcastle maskat sig igenom hela matchen, vilket var irriterande och därmed väldigt frustrerande.
 
Rubriken var det. Under veckan har vi sett serien "Ghislaine Maxwell - Maktens bordellmamma". Intressant att lära sig lite mer om henne och inte bara om Jeffrey Epstein, som vi sett dokumentärer om tidigare. Det är mycket moral, och sannolikt mycket som inte går att jämföra direkt mellan USA och Sverige. Jag skulle vilja ha lite djupare inblick i det hela, men orkar inte sätta mig in i det, tror jag :-).
 
"Mannen som knäckte enigmakoden", en dokumentär om Alan Turing. En annan "avvikande" individ som med den tidens moral blev straffad. Givetvis helt galet, men det var så det var. Dokumentären går inte in så djupt på honom som person, men spontant upplever jag honom som otroligt intressant. Ett liv som skiljer sig från de flesta andras.
 
Till sist såg vi dokumentären "Tina" om Tina Turner. Hon kunde jag rätt lite om, vilket gjorde att den här dokumentären var den mest lärorika. Jag hade verkligen ingen aning om att hon, som jag förstår det, slog igenom för en bredare publik när hon var över 40 år gammal. En annan grej är att hon numera är schweizisk medborgare och inte längre amerikan. Det tror jag dock inte framgick i dokumentären. Hon verkar ju också otroligt skön som person :-). Jag trodde nog också att hon typ hette Tina Turner från födseln, men det var ju något helt annat. Tragiken med Ike kände jag nog till, men inget som låg lättilgängligt i minnet. Trevligt också med ett personporträtt som inte fastnar för mycket i identitetspolitik.
 
Det var det, i eftermiddag bär det av till Örebro. Erik 50 år - Grattis :-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0