Egenmäktigt förfarande

Sedan jag hörde en Värvet-intervju med Lena Andersson 2017 har jag tänkt att läsa hennes bok "Egenmäktigt förfarande - en roman om kärlek". Det var väl hennes stora genombrott och den fick Augustpriset 2013. Med anledning av att det blev en del tågresande i helgen, och att boken är rätt kort, kunde jag läsa ut den på ett par dagar. Jag har så klart inte haft den i min ägo särskilt länge, annars hade jag ju läst den för länge sedan :-).
 
Boken handlar om en kvinnas mer eller mindre obesvarade kärlek till en man. Hon är upp över öronen förälskad i honom, han ser henne som ett trevligt tidsfördriv, men är väl inte intresserad av något mer seriöst. Ingen unik berättelse, men jag tror inte jag läst någon bok på just det temat förut. Även om bokens titel säger något, och att boken utgår från kvinnans perspektiv, tycker jag inte boken tar någon stark moralisk ställning för någon part. Det är mer ett sätt att visa hur världen ser ut och att en får ta ansvar för sina egna känslor. Fint skriven bok.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0