Regalskeppet Vasa

Med anledning av att jag har en emminent arbetskamrat som tidigare jobbat och guidat på Vasamuseet har jag under en tid tänkt att han ska ta med mig och några andra arbetskamrater till Vasamuseet för en guidad tur. En bra tid har diskuterats under en tid och i onsdags blev det av. Vi var några stycken från jobbet som följde med för en gratis och guidad tur på över två timmar på Vasamuseet.
 
Sist jag var på Vasamuseet var 2013-05-18, så det var väl dags för ett nytt besök, och då senast hade jag inte heller någon guide eller den kunskap om Sveriges historia som jag har nu.
 
Innan dess var jag även på Vasamuseet när jag var typ 10 år eller något med pappa och Frimärksklubben i Hallsberg. Det är ialf så jag minns det. Varför vi åkte upp till Stockholm med Frimärksklubben vet jag dock inte, och jag tror inte vi gjorde något med frimärken då heller. Jag minns egentligen ingenting från det besöket på Vasamuseet, bara att vi var där.
 
Kan det ha varit första gången jag var i Sthlm? Kanske... Något som däremot har fastnat i huvudet var att några av de lite äldre barnen ville äta på McDonald's. Jag vet inte ens om jag visste vad McDonald's var då, för det var ialf inget jag var intresserad av. Jag tror inte heller någon av de barnen var några jag hängde med heller, så det spelade säkert roll. Jag, pappa och någon snubbe till gick istället till något som kallades för "krogen". Vi gick alltså till en vanlig restaurang, men i min värld var den inte så vanlig. Jag vet givetvis inte var den låg eller vad den hette, men jag vet att jag var imponerad över att den låg nere i en källare med vad jag uppfattade som utsprängda valv. Det var också något jag nog aldrig hade sett tidigare. Jag minns det också som att pappa tyckte att det var lite av en grej att jag hängde med på krogen istället för att gå till McDonald's. "Krogen" kändes efter det som något lyxigt för mig. Ett fint minne det här.
 
Besöket 2013 berodde främst på att jag hade en dag i Sthlm mellan en fest i Sthlm och en resa till Berlin. Det gången förefaller jag inte ha varit så imponerad av regalskeppet Vasa.
 
Den här gången var jag däremot väldigt imponerad och slogs direkt av Vasas storlek, och då speciellt dess höjd. Det var även riktigt intressant att gå runt med min kunniga kollega som guide. Han tog oss även runt på ställen som en vanlig besökare aldrig skulle få besöka, som upp på taket exempelvis.
Inte en utmärkt bild, men bilderna blev ändå något bättre nu än sist. Från första besöket tror jag tyvärr inte jag har några bilder.
Jag förstör väl bilden, men här uppe i snön har nog inte allt för många personer varit. Masterna ska visa hur höga masterna var på skeppet.
 
En sak störde mig efteråt. Vi ställde givetvis en massa frågor, och jag kom att tänka på att det var konstigt att ett skepp som byggdes under Gustav II Adolf hette Vasa, och inte typ Gustav eller något. Jag antar att det inte störde Gustav II Adolf eftersom han är från Vasaätten. Ibland är jag inte så smart :-).
 
Det var väl det, vi får se hur lång tid det tar till nästa besök :-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0