Vita nätter

Gårdagen kändes riktigt lång. Oftast tycker jag att dagarna går alldeles för fort och att jag inte hinner med det jag har tänkt, men igår var det tvärtom.
 
Jag fortsatte det som nu förefaller ha blivit ett projekt, att se igenom Beckfilmerna. Igår såg jag "Vita nätter" som var fruktansvärt dålig, men det finns ändå en del saker jag finner intressanta. Vi börjar med det som var dåligt. En del skådespelarinsatser är så dåliga att det är pinsamt, men värst är nog manuset. Beck träffar exempelvis sin dotter på ett rave och ingen bryr sig när en snubbe ligger livlös på dansgolvet. Jag hade även svårt att förstå vem som faktiskt var mördaren, antar att jag bara hängde med dåligt, men var det fältassistenten eller chefen från landstinget? Kanske var det snubben som sköts ihjäl av Gunvald på slutet? Andra helt galna saker i manus är att Beck hör av sig till läkaren som skrivit under dödsattesten på hans son och att de stämmer träff och typ blir ett par. Läkaren, som ska vara en duktig kirurg, verkar även vara alkoholist och sätter sig på en bar var eller varannan kväll, ensam. Av någon anledning är det även samma bar där de har ett tillslag på slutet. Ja det är svårt att inte fastna i allt som är uselt med filmen.
 
Det som dock är intressant är hur Sverige var 1998, när filmen släpptes, och hur det är nu. Det är förvisso ett tag sedan, men för mig känns det inte som att det är "en annan tid". Det pratas exempelvis om "negerboll" mot en somalier, samma somalier antas prata italienska, nästan alla kriminella är svenskar, det är inget konstigt med att Gunvald med flera tar lagen i egna händer för det godas bästa osv. 
 
Det är på grund av det här jag finner filmerna intressanta. För att de är en form av tidsdokument, och att vi dryga 20 år senare lever i ett helt annat samhälle. Det är säkert nästan alltid så, men det är först nu jag har möjlighet att reflektera över det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0