Allt beror på vattnet

Det gick bra med bilen, det var sannolikt någon form av kondens. Till Närke kom jag ialf utan problem. Där firade vi Sagas 20-årsdag med god mat och trevligt sällskap.
 
Väl hemma igen bar det snart iväg till "Tabbouli" på Söder för middag med en kusin till Valle och en vän till honom. Det var riktigt trevligt.
 
Imorgon är det jobb igen. Känns alltid så där, men samtidigt inte direkt någon ångest. Jobbet är förhållandevis bra och jag har en dryg veckas semester igen om ett par veckor.
 
Främst har jag de senaste dagarna läst Terje Tvedts bok "Världens historia: Med det förflutna som spegel". I boken går Tvedt igenom varför några civilisationer utvecklades starkt, hur industrialismen uppstod osv. Det mesta berodde naturligtvis på vattnet. Sumererna, folket i Indusdalen och egyptierna lyckades bemästra floderna och därmed få överskott på jordbruksprodukter osv. Han följer sedan upp med det uppfinningsrika Kina och det militäriska och slavberoende Osmanska riket. Industrialismen uppstod enligt Tvedt i England med anledning av att de hade bra vattendrag för vattenhjul och därmed kunde producera tyg på ett bra sätt. Den historiskt korta brittiska kolonialismen tar han också upp, och att en del av den, speciellt vid Nilens början, berodde på just Nilens vatten genom Egypten. Till sist är han inte speciellt rädd för att Kina ska ta över USA:s ledande roll i världen i dagsläget.
 
Det är mycket som gås igenom på inte allt för många sidor, så mycket lämnas givetvis utanför, men jag uppskattade verkligen boken, och det främst för att Tvedt resonerar mycket. Så här säger de, och så här såger de andra, men att det oftast är mer komplicerat än så. Att exempelvis inte alla britter var likadana och hade samma tankar osv osv.
 
Just det, jag såg även dokumentären om filmen "Wall Street": "Wall Street: En film och dess era". Det är en film jag måste se om, speciellt nu när jag har lite bättre koll på aktiemarknaden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0