Böcker

Jag har ju läst lite under ledigheten.
 
Först läste jag ut "Brus" av Kahneman med flera. Som jag förstår det menar författarna att brus är den skillnad som uppstår när olika personer gör olika bedömningar på samma underlag. Till skillnad från bias som är en mer likriktad lutning åt något håll. Brus skulle kunna vara att olika domare ger helt olika längd på straff osv på samma underlag. Det är inte bra, men vanligt förekommande. Boken tar även upp hur dåliga människor generellt är på bedömningar in i framtiden. Typ hur bra någon kommer prestera på jobbet osv. Det här är väl inget som är nytt för mig, utan snarare en känsla av "vad var det jag sa?". Tanken med boken är väl att visa på strategier för att minska bruset, men det är inte dem jag kommer komma ihåg efteråt. "Brus" är en bok som är värd att läsa för dem som tror att vi människor är bra på att ta beslut på komplicerade underlag. Alltså att vi generellt skulle hamna i samma slutsatser, bedömningar.
 
Jag har ju besökt Nora ett par gånger under de senaste åren och därmed fått bekanta mig med Maria Lang. Som jag skrivit tidigare har jag läst ett par av hennes böcker som barn, men nu under semestern passade jag på att läsa "Inte flera mord" som Valle har sedan tidigare. Det är en deckare från 50-talet som utspelar sig i Skoga (Nora). Den är lättläst, på många sätt fullständigt, och typ störande, orimlig, men ändå rätt underhållande. Det skulle vara lätt för mig att säga att det är en rätt usel bok, men bortser en från rimligheten blir det ändå som sagt rätt underhållande. Det som slog mig var den sexuella frigjordheten som utspelar sig i boken. Lang är väl känd för det, men det är mycket erotik, omän inte exlicit skriven i boken. Det är ofta det som är det mest intressanta med att läsa äldre böcker, hur de gestaltar sin samtid.
 
Nu bör jag väl se den inte allt för hypade filmatiseringen av boken...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0