Lill-Jansskogen

Att göra något nytt varje dag om det går tror jag är ganska bra för hälsan.
 
Idag försökte jag kombinera ett enklare träningspass med lite sightseeing. Jag cyklade bort till Lill-Jansskogen för att kika på en vattenreservoar, Uggleviksreservoaren, som jag upptäckte i en Beck-film och tyckte var rätt fräck. Den ligger på Norra Djurgården, och det tog en dryg halvtimme att cykla dit, så det blev en dryg timmes cykeltur.
 
Jag tog mig även en titt på Uggleviksskällan. Där ska det ha funnits smarrigt källvatten förr, sannolikt ända fram till 70-talet, men inte längre. Nu är det bara en fin paviljong, men utan synlig vattenkälla.
Ugglevikskällan med sin grönmärkta paviljong med mormors gamla fina cykel i förgrunden.
 
Det var ju dock Uggleviksreservoaren som var grejen, och den var rätt brutal. En rejäl betongkoloss med mängder av betongpelare.
Uggleviksreservoaren, och själva vattenreservoaren ligger ovanpå alla betongpelare. Brutal arkitektur.
 
Annars har jag sett klart serien "Nazismens uppgång och fall" som jag delvis hade sett förut. Helt ok serie, men lite för många kommenterande experter, så den blir lite rörig.
 
Jag såg även om avsnittet om Karl XIV Johan från "Hermans Historia". Det med anledning av besöket på Rosendal igår. Jag måste nu verkligen besöka Pontecurvo i Italien, det tänkte jag sist jag såg avsnittet också, och det ligger inte så långt ifrån Rom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0