Tid till att vara turist

Idag har jag varit turist. Valle arbetar hemifrån, och det var därmed passande att jag höll mig borta under dagen. Jag passade därmed på att besöka ett par platser som jag tänkt att besöka under flera år, men som inte blivit av tidigare.
 
Det är inte så att jag nödvändigtvis är superintresserad av allt jag besöker, men jag mår bra av att se något nytt och utsättas för det lilla stressmoment som det innebär. Typ, kommer jag hoppa av vid rätt hållplats, stämmer informationen jag läst på nätet, vilken app ska användas för biljetterna osv?
 
Idag började jag med att ta pendeln till Båstad för att därifrån ta en buss till Skoklosters slott. Att besöka Skoklosters slott har jag funderat på att göra under flera år, men när jag bodde i Örebro kändes det lite väl långt bort, och kanske något för ointressant för att ta den tiden och kostnaden det hade inneburit. Förutom att jag säkert hade hört talas om slottet för mycket länge sedan har jag för mig att det var på grund av "Historiepodden" jag blev mer intresserad. De som leder podden hade besökt slottet för några år sedan och uppskattat det.
 
Jag kom fram utan problem och Skoklosters slott visade sig både vara mycket vackert och ligga väldigt vackert vid vattnet. Det fanns en stor kyrka där också, vilket jag borde förstått med anledning av namnet, men det förstod jag inte förrän jag kom dit. Jag gick en informativ guidad tur inne på slottet och fick se mängder av vapen och rustningar, men även Karl KIV Johans uppstoppade häst Andalus, vilket var oväntat och intressant. Annars var det mycket Wrangel så klart.
Ibland, eller det är nog oftast så, måste jag få vara med för att förstöra det vackra :-).
 
När guidningen var klar blev det en kycklingsallad på slottscafét innan jag tog bussen tillbaka till Bålsta.
 
Framme i Bålsta bestämde jag mig för att gå till Åbergs museum. Det är också en plats jag tänkt besöka i flera år, men som på sätt och vis är mer rimlig eftersom jag alltid gillat Disney, men även Lasse Åberg och hans filmer. Det tog typ en kvart att gå dit från stationen i Bålsta. Museet var inte jättestort men hade mycket prylar, speciellt gällande Musse Pigg. Det jag dock fann roligast var en del grejer från filmerna med Stig-Helmer.
Mycket Musse Pigg var det.
 
Nu är jag som synes hemma igen. Valle har förvisso inte jobbat klart, men jag lyckades hålla mig borta nästan hela dagen. Jag är nöjd med dagen och har lyckats uppfylla två mindre drömmar under samma dag. Ja jag vet, drömmar är att ta i, men ändå något jag funderat på att göra under flera år.
 
I övrigt nästan perfekt väder för sightseeing. Soligt och nästan lagom varmt, ett par grader för varmt kanske, om jag måste klaga på något :-). ...Valle tycker även att det börjar bli lite väl många slott, men har hon annat att göra, går det ju bra :-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0