Pegasus

Igår såg jag de två avsnitten av dokumentären "Pegasus - Spionprogrammet". Pegasus är ett israeliskt spyware som är lätt att installera på folks telefoner. Det gör sedan att någon annan kan använda din kamera och se allt du skriver i appar som WhatsApp och Telegram. Det spelar alltså ingen roll att de senare är krypterade i sig, utan när Pegasus är installerat kan någon annan ändå läsa vad som skrivs.
 
Att en kan få sin telefon hackad på det viset bör vara förvånande för få. Det som dock förvånade mig var att det verkade vara så många i dokumuntären som inte alls kunde förstå att deras telefoner var övervakade. Jag pratar alltså om aktivister osv i diktaturer. Jag tänker ju att min telefon mycket väl skulle kunna vara övervakad om någon önskade det, då tänker jag att även dessa människor bör tänka likadant.
 
Det var som att de fastnat i olika rättigheter så hårt att de inte kunde förstå att många skiter fullständigt i dessa rättigheter, även om de själva inte är formellt misstänkta för något. Det var en så dum naivitet att jag inte vet om det var på riktigt, eller om det främst visades för att göra en poäng. 
 
Det är ju klart att det är fel att stater ska övervaka oliktänkande osv, men varför skulle inte diktaturer göra det när de skiter i alla andra lagar och regler när det gäller de själva?
 
Det är som att människorättsförespråkare inte alltid förstår verkligheten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0