Domus Aurea

Nu har vi varit hemma en stund, men tidigare under dagen besökte vi Domus Aurea, eller "Gyllene Huset", som jag antar är den svenska översättningen.
 
Det var jag, en motvillig Valle och en medgörlig Alberto som var där. Rätt dyrt inträde, 19 euro var, och ingen rabatt för pensionärer. Det var förvisso med en timmes guidning, men nog tusan är det lite dyrt ändå. Speciellt när det är så dålig växlingskurs :-).
 
Domus Aurea är ett palatskomplex som är uppfört av kejsar Nero, och det blev klart 68 efter Kristus. Det ligger ungefär vid Colosseum, och en del av komplexet utgjordes av det som fanns innan Colosseum byggdes, en konstgjord sjö.
 
Tidigare hade jag missat Domus Aurea, och jag tror även det är återöppnat efter att nya utgrävningar har utförts, men främst upptäckte jag det efter att jag sett en dokumentär om det tidigare i år.
 
Domus Aurea är storslaget. Stora salar med ett Pantheon-liknande hål i taket i den största och mäktigaste salen. Det finns även fullt med fresker att se, och vilka tydligen varit inspiration för mängder av fresker senare genom åren.
 
Men jag tänker att vi gör så här nu, bilder säger mer än ord, så nu kommer några bilder :-).
Jag och Nero, och jag tror att han tänkte tummen upp, även om han inte lyckades!
Det stora rummet som är format som en oktagon med ljusinläpp uppifrån i kupolen.
Skulpturer och fresker på väggarna.
 
Det var ett mycket trevligt besök. 
 
Morgondagen är lite oplanerad i dagsläget. Jag har lite tankar, men kanske inget som blir av just imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0