Duck City

Det blev ingen Miss Li idag. Ingen ville följa med mig, och efter ovanligt mycket övervägande kände jag att jag inte orkade åka iväg själv för att se en artist som egentligen aldrig har intresserat mig. Jag tror vi kan ha haft några gemensamma bekanta en gång i tiden, men jag har bara lyssnat lite grand på hennes musik. Konserten hade dock varit "gratis" och därför kände jag att jag borde ha gått, men någon måtta får det kanske vara när jag ska gå själv? Då borde jag väl ändå uppskatta artisten lite mer? Det hade säkert varit värt det om jag kommit iväg, men nu blir det hemmamys istället.
 
I veckan har jag läst ut Lena Anderssons gamla bok "Duck City". Det är en rätt märklig bok, en satir som jag förstår det, om ett land där nästan alla är feta och har namn från Disneys värld. Vad kopplingen till Disney är har jag inte förstått, förutom att tanken kanske är att boken ska vara en satir på USA. Duck City är ialf ett land där merparten är sjukligt överviktiga och där producenten av den feta maten är i maskopi med makten. Trots det försöker makten få folk att banta, och det gör att Duck City blir någon form av fascist-stat. Under hela tiden mördas även personer, det är oklart av vem, men jag gissar att det ska förstås som att det är av staten. Det är den i särklass sämsta bok jag läst av Lena Andersson. Jag kan förvisso ha läst för fort och missat detaljerna, men den är skriven på ett sätt som får mig att tänka tillbaka på hur jag själv skrev i högstadiet när jag var irriterad på att skriva och bara blajade på. Boken känns ovanligt ogenomtänkt för att vara Lena Andersson.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0