Stalking

Vi har under de senaste två kvällarna sett ett par dokumentärer där stalkers varit inblandade. Valle har förvisso somnat vid båda tillfällena, men det hör nästan till :-).
 
Jag vet inte när, eller ens om, jag kommer sluta gnälla om att jag känt mig tvungen att skaffa Amazon Prime, men vissa fördelar kommer det ändå ha :-). När jag såg ett gäng dokumentärer om Abba i början av maj drog jag mig till minnes att jag hört talas om en dokumentär om stalkaren som inledde en relation med Agnetha Fältskog. När jag då kollade upp var den fanns upptäckte jag att den fanns på Amazon Prime, vilket gjorde att jag aldrig såg den. Jag tror att jag hade kunnat köpt den, men jag kände inte att det var värt det. Eventuellt blev jag även mindre intresserad när jag såg att John Mork var inblandad i den, han som gjorde en usel dokumentärserie om Peter Mangs. När jag nu ändå hade en prenumeration på Amazon Prime kände jag att jag oavsett kunde ge dokumentären en chans, och därmed såg vi den i torsdags kväll. Den heter "Take A Chance".
 
Det var det värt, jag tyckte det var en superintressant dokumentär. Allt är väl inte helt klarlagt, men det framstår ialf som att en rund, inte speciellt attraktiv, snubbe från Nederländerna genom sitt stalkande av Agnetha Fältskog till slut lyckades inleda en relation med henne. Informationen kommer främst från stalkaren Gert, men även från ett fall i domstol, vilket verifierar mycket av det Gert påstår. Gert hängde runt i krokarna där Agnetha Fältskog bodde, eventuellt bor, på Ekerö, och köpte till slut ett hus i närheten av henne. Under en period när Agnetha Fältskog förefaller ha haft en del privata problem och Gert var med om bilolycka, vilket han skrev till Fältskog om, verkar det som att Fältskog sökte upp Gert, och att de därefter inledde en relation, som sedan pågick i flera år. Förvisso hemlig, men ialf. En på många sätt sorglig historia, men även otroligt intressant. Det är svårt att föreställa sig att något sådant här kan hända!
 
Igår kväll såg vi även serien "Stalker" från Dokument inifrån. En serie jag tänkt se ett tag, men som inte blivit av. Den handlar om en kille i Norrland som får mängder av sms av en okänd person. Det visar sig sedan vara en av hans bästa vänner som stalkat honom. För oss tittare är det tydligt rätt fort att det måste ligga till på det sättet, och även om dokumentären försöker bygga upp lite spänning kring upplösningen, är det som sagt rätt tydligt från början vem som ligger bakom. Det är nästan mest fascinerande att inte killen som blir utsatt förstår det tidigare. Jag får lätt att gå i spinn gällande att hans nästan korkade oförståelse kring det beror på någonting, men oavsett är även det här en helt galen och intressant historia.
 
Utöver detta blev jag nästan konspiratorisk när jag idag fick ett nyhetsbrev från Örebro universitet om just stalking :-). 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0