Övrigt

En rätt trevlig dag utan större överraskningar, förutom lite familjeangelägenheter.
 
Igår kväll såg jag till slut klart den femte säsongen av "Supernatural". Jag har tappat intresset lite, och när jag kollar så sällan tappar jag även tråden lite, vilket gör att serien blir lite sämre för mig var gång jag ser den. Jag tycker dock fortfarande att den är rätt bra. Det är kanske lite för mycket Gud, Djävulen och änglar nu, men det har väl sin charm. Jag brukar dock föredra de mer fristående avsnitten.
 
Det blev en del dokumentärer i helgen, och det här med att se dem lite snabbare på SVT Play är nog positivt för mig. Det krävs lite mer koncentration för att hänga med, och jag blir inte heller uttråkad. Jag fokuserade främst på Dokument Utifrån.
 
"Nato och Östersjön" - Precis som det låter, den handlar om Nato och Östersjön. Lite om svenska Visby-korvetter, "hangarfartyget" Gotland, lite historia, att Ryssland har klart färre krigsfartyg än Nato osv. Även en del om att Ryssland fått klart mindre inflytande runt Östersjön än vad de hade under Kalla kriget.
 
"Makten över havet" - En dokumentär om fiskekvoter, lobbying osv. Främst om att forskarna menar att det inte går att fiska hållbart så mycket som vi gör, men att det ändå tillåts. Det är svårt att inte bli irriterad när ekonomi går före fisken i haven. Isabella Lövin steg även lite i respekt hos mig. Inte för att jag jämförelsevis stört mig så mycket på henne som på andra miljöpartister. Det i sig är irriterande eftersom att miljön faktiskt är något jag bryr mig om, även om jag skulle kunna göra mer själv.
 
"Euromajdan - Revolutionen i Kiev" - Intressant att få se tillbaka på händelserna 2013 och 2014. Jag tänkte kanske lite annorlunda då. I övrigt en i raden av dokumentärer där många försöker förklara hur Putin tänker, men det är svårt att ändå greppa det. Det leder i sin tur till att jag tänker på hur olika verkligheter vi alla lever i, och att det därför kan vara svårt att vilja förstå varandra.
 
"Netanyahu, USA och vägen till kriget i Gaza" - Det går väl sammanfatta med att det är svårt att verkligen se någon ljusning i konflikten, men en kan ju alltid hoppas och önska. Rätt lärorikt trots allt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0