Böcker

Bettan blir kvar ett par dagar till, trevligt :-). Vi bokade om flygbiljetten igår.
 
Jag tänkte dock skriva lite kort om de böcker jag läst under de senaste två veckorna.
 
Först läste jag "Mysteriet på Blå tåget" av Agatha Christie. Att Blå tåget en gång faktiskt fanns i Frankrike och att det riktade sig mot societeten var nog det mest intressanta. Boken i sig var inte någon av de bättre med Poirot, och det verkar inte Agatha Christie själv heller ha tyckt. Jag drogs aldrig in i berättelsen. Jag har inte så mycket mer att säga om den :-).
 
Sedan läste jag "Imperiets barn" som handlar om personer från de gamla sovjetstaterna som befinner sig i Sverige, främst illegalt. Boken visar en bild jag känner igen från jobbet och annat jag läst. Personer som jobbar för låga löner för att få uppehållstillstånd, och som många gånger luras. Något som eventuellt var lite nytt, men kanske inte helt oväntat, är att de ibland får hjälp av tjetjener för att få sina pengar som företagen är skyldiga dem. Boken handlar vidare om hur vissa av de här människorna ljuger för Migrationsverket gällande hur de reser hit och sina asylskäl. Det är även information om fuskande advokater osv, varav vissa jag tror mig veta vilka de är. Det är typ en reportage-bok, inte direkt ifrågasättande. Författaren intervjuar personer ur den här kretsen. Inget journalistiskt underverk, men intressant att få lite inblick i den här världen.
 
Jag läste även andra delen av Fogelströms "Stadserien", men den tänkte jag främst kommentera när jag är helt klar med alla böcker.
 
Nu senast läste jag Magnus Ranstorps "Från terrorns frontlinjer". Det är en bok om hans liv som terrorforskare. En del anekdoter från hans liv som kanske inte är så där väldigt intressanta, men det är väl om honom boken ska handla, så jag ska väl inte klaga :-). Eftersom han följer sitt eget liv i boken blir det en rätt intressant tidslinje gällande vad han gjorde när vissa terrorbrott inträffade. Det är lätt att följa med. Det var även en del händelser jag inte kände till, som ett franskt plan som sprängdes över Libyen, och ett misslyckat terrorförsök i Danmark av en enbent terrorist. En bok som kanske inte var så intressant som jag hoppades, men väl värd att läsa.
 
Ja det var väl de böckerna jag hunnit med :-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0