Terror

Det händer verkligen grejer i den amerikanska politiken. Trump blir skjuten ena veckan och Biden hoppar av den andra veckan.
 
Min investering i tyska Varta verkar gå helt åt helvete. Nu ser det ut som att bolaget ska avnoteras från den tyska börsen. Det lär bli min dyraste förlust någonsin.
 
Jag minns inte riktigt, men jag tror att det var i Ranstorps bok "Från terrorns frontlinjer" som jag uppmärksammades på filmen "Hotel Mumbai" som handlar om terrorattackerna i Mumbai 2008. Jag minns när det hände, men det var inget jag tog någon större notis om då. Det kan låta illa, men har med närhetsprincipen att göra, då var inte Mumbai något särskilt för mig. Det var som Lahore, Peshawar, eller någon annan större stad som jag inte riktigt kunde relatera till. Det är väl något som är svårt att erkänna för en själv, men det är nog så för alla, ju "längre bort" något är desto mindre intressant blir det. Idag är det givetvis annorlunda, jag har varit i Mumbai, och blev positivt överraskad av staden när jag var där. Det är starkt överdrivet att säga att Mumbai känns som hemma, men det som händer, och har hänt där, påverkar mig ialf mycket mer nu. Filmen "Hotel Mumbai" handlar ialf om attackerna 2008, och främst om attacken mot hotellet Taj Mahal Palace. En riktigt bra film där varje filmruta är spännande. Filmen är ganska osentimental, vilket ger den ett intryck av ärlighet. Nog är det en del romantik osv, men det är terrorn som är huvudtemat, och det visas inte på ett sätt som vare sig överdriver det onda eller det goda. Det är bistert och verkligt. En film som sätter avtryck.
 
Något som jag däremot kan koppla direkt till boken jag nämnde tidigare är serien på Viaplay "Den svenska terroristen" om svensken Osama Krayem som var inblandad på olika sätt i terrorattackerna i Paris och Bryssel 2015 och 2016. Jag tror inte så många i Sverige känner till det här, att en svensk kille, född i Malmö, var delaktig i de här attackerna. En serie jag tänkt att se länge, men som jag trodde skulle vara rätt dålig, vilket den inte var. Väl värd att se.
 
Nää nu behövs det något positivt för att väga upp...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0